Free songs

Wilskracht trainen

By : | 2 Comments | On : januari 5, 2017 | Category : Emoties en eten

wilskracht

Wilskracht trainen

Een van de mooie dingen van het mens zijn is wilskracht. We kunnen zoveel bereiken op deze wilskracht. Denk aan mensen die een marathon lopen, een dieet volhouden, iedere dag weer opstaan terwijl ze zich beroerd voelen, lange uren maken om iets te bereiken etc etc.
Je kunt wilskracht vergelijken met een spier. Je kunt wilskracht trainen en sterker maken.

Hoelang je doorkunt op wilskracht hangt af van je ACC (anterieure cingulate cortex). Dit is een deel in je hersenen.
De ACC komt in actie wanneer we in conflict komen. Bijvoorbeeld onze meegebrachte salade eten of toch maar dat broodje uit de kantine.
De ACC maakt een kosten-baten analyse tussen de emotionele en de rationele kant.
Trainen van de ACC maakt dat je minder vanuit de emotie reageert en keuzes maakt die conform je doelen zijn.
Aan het begin van de dag is de ACC vol met energie (en goede voornemens). Iedere keer als je in conflict komt lekt er wat energie weg.
Bepalen wat je aan wilt vandaag kost een beetje, een taak doen waar je eigenlijk geen zin in hebt een heleboel. Als je dus overdag steeds in conflict komt heb je ’s avonds geen wilskracht meer over en eet je alsnog die zak chips.
Dit heet beslissings moeheid. Hoe meer beslissingen je neemt, des te slechter worden die beslissingen.
Als je de weekend boodschappen doet en steeds moet beslissen wat je zult nemen krijgen je hersenen een glucose dip en is de kans groot dat je bij de kassa deze wilt aanvullen met het snoep kassakoopje.

Je kunt de ACC trainen en je kunt het aantal beslissingen naar beneden halen.
Hoe?
• Zet je zelf een doel waarbij wilskracht nodig is maar die niet al te moeilijk vol te houden is ook al is de wilskracht op. Maak er een gewoonte van. Bijvoorbeeld: als je eigenlijk te laat naar bed gaat zet dan als doel dat je een half uur eerder gaat. Dus niet meteen 2 uur eerder, dat is gedoemd om te mislukken. Neem jezelf voor om 2x per week een half uur te sporten en niet meteen 5 dagen een uur. Na een paar weken heeft je hersenen het doel als gewoonte en niet meer als uitdaging opgeslagen. Dan kun je weer een nieuw, haalbaar, doel stellen.
• Zorg voor structuur in je leven. Iedere keer als je een beslissing elimineert hoef je je wilskracht niet te gebruiken en kan je het gebruiken voor iets wat belangrijk is voor je.
• Minimaliseer je garderobe. Als je ’s morgens niet kunt kiezen wat je aan moet trekken dan kost dat al veel ACC energie.
• Vervang je ontbijt door Bulletproof koffie. Dit zorgt ervoor dat je energie hebt tot de lunch en je al niet hoeft na te denken wat je gaat eten, of je nog een tussendoortje wilt etc. Deze koffie geeft een stabiele energie en focus.
• Zorg dat je 5-6 overheerlijke gezonde maaltijden goed kunt maken. Boodschappen doen en klaar maken gaat dan op de automatische piloot. En als je een maaltijd zat bent schakel je over naar een nieuwe.
• Maak een dagschema. Zo gedetailleerd mogelijk en rekening houdend met wat jouw lichaam prettig vindt. Dus als je graag laat naar bed gaat plan dan niet om 7 uur in de ochtend sporten in maar later op de dag. Wil je graag meer lezen; plan dan een half uur eerder naar bed gaan in. Plan ook de dingen die je leuk vindt in. Maak dit schema niet in je hoofd maar zet het op papier, dat is makkelijker voor je hersenen.

Nog ter overweging: wat is het in jou wat ervoor zorgt dat je wilskracht nodig hebt om je doelen te halen? Welke emotie heeft zoveel kracht en macht dat je ongezonde keuzes maakt? Als je wilt help ik deze emoties op te ruimen.

Bron: Dave Asprey

Comments (2)

  1. posted by trudy on 9 januari 2017

    hallo hoe ga je me helpen.? groetjes trudy

    • posted by Elsa on 9 januari 2017

      Hallo Trudy, ik kan je op verschillende manieren helpen. In de eerste plaats kan ik goed voelen en weten. Dus jij praat over wat je doelen zijn, wat je eet en drinkt, hoe je leeft en ik voel waar het “mis” gaat. Wat niet goed voor je is. Samen kijken we dan wat er anders kan, wat haalbaar is, welke stappen je kunt en wilt zetten. Ik voel waar tekorten zitten, hoe de werking van je organen is, etc. Wat moet er gebeuren zodat jij wel je doelen kunt halen.
      In de tweede plaats is er altijd een onverwerkte emotie aanwezig. Dit kan een trauma zijn, een thema die als rode draad door je leven loopt en je op je plek houdt, een familie thema, dingen die je meegemaakt hebt en toch nog niet los gelaten hebt etc etc. Met behulp van vortexhealing kan ik een thema healen. En heel diep healen. En weg is weg, komt niet meer terug. En als die emoties weg zijn wordt het gewoon makkelijker om gezonde keuzes te maken. Dan hoef je niet meer op wilskracht een dieet te volgen. Dan hoef je daarna niet weer kilo’s aan te komen omdat het thema je weer terug duwt in het falen. Dan kun je het leven gaan leiden zoals jij dat wilt. Dan komt de beste versie van Trudy

Post A Comment