Free songs

Ketogeen dieet en groenten

By : | 4 Comments | On : mei 24, 2017 | Category : Ketogeen dieet

ketogeen en groenten

ketogeen dieet en groenten

 

Een ketogeen dieet is een levensstijl waarbij je weinig koolhydraten eet. Hierdoor gaat je lever ketonen aanmaken. Die ketonen zorgen ervoor dat vet in je lichaam gebruikt gaat worden als energie bron.

Als je koolhydraten eet maakt je lichaam geen ketonen maar dan maakt je lichaam glucose en insuline aan. Dat is een hele andere bron van energie. Minder stabiel en omdat we vaak teveel koolhydraten eten of hebben gegeten is onze insuline productie compleet van slag en wordt min of meer iedere hap opgeslagen als vet. Een lichaam uit balans wordt moe, dik en/of ziek.

Als je weinig koolhydraten eet wordt het lichaam gedwongen om in ketose te raken. Oftewel in de vetverbranding.

De snelste manier om dit te bereiken is om de koolhydraten die je op een dag eet te vervangen door gezond vet (avocado, MCT olie , grasboter, Bulletproof koffie ). De koolhydraten die je nog wel eet op een dag (30-50 gram per dag) laten komen van groenten. Het liefst heel veel groenten (5-7 porties per dag). En daarnaast een beetje eiwit eten. Dus niet grote lappen vlees maar kleine porties eiwit.

Eiwit kan in de vorm van grasgevoerd rund- of lamsvlees en vis. Als het goed valt bij je kun je ook biologische kip nemen. En daarnaast eieren.

Samenvattend zou je dag inname ongeveer kunnen zijn:

70% vet, 25% eiwit, 5% koolhydraten

ketogeen dieet en groenten

Groenten

Eigenlijk zou de basis van iedere maaltijd groenten moeten zijn. Groenten zorgt ervoor dat je lichaam niet verzuurt, voorkomt obstipatie en zit boordevol gezonde voedingsstoffen.

Eet dus veel groenten maar let wel op de hoeveelheid koolhydraten. 100 gram wortelen op je bord is een hele andere hoeveelheid dan 100 gram komkommer of sla op je bord. Je eet al snel teveel van koolhydraatrijke groenten. En het zou zonde zijn als je daardoor alsnog niet in de ketose komt. Op herstel dagen kun je meer koolhydraatrijk groenten eten.

 

Groenten met weinig koolhydraten per 100 gram:

 

Groente Koolhydraten per 100 gram
Andijvie 0,9
Asperges 3
Avocado 9
Bleekselderij 3
Bloemkool 5
Boerenkool 4
Broccoli 2
Champignons 1
Chinese kool 1,2
Komkommer 1
Lente ui 7
Mais uit blik 12
Paprika groen 6
Paprika rood 10
Pompoen 8
Postelein 2
Prei 5
radijs 4
Rode biet 7,6
Rode Kool 5
Sla 2
Snijbonen 2
Sperciebonen 3,8
Spitskool 4
Spruitjes 7
Tauge 3
Tomaat 3
Ui 10
Veldsla 0,7
Venkel 7
Waterkers 2,9
Witte kool 4,2
Wortelen 7
Zuurkool 4

 

 

 

 

Naast het aantal koolhydraten zijn meer dingen van belang bij het eten van groenten.

Paprika, aubergine, paprika, tomaat chili pepers (tabak, goji bessen en aardappel, zit ook vaak in vitamine C tabletten, hoestdranken en pijnstillers) zijn de zogenaamde nachtschade groenten. Deze groenten kunnen een (allergische) reactie in je lichaam geven. Klachten die te maken kunnen hebben met het eten van nachtschade: maag-darmklachten, eczeem, allergieën, kapotte tong, vermoeidheid, overeten, depressie, spierpijn, slechte genezing, slapeloosheid en reumatische klachten.

Als je snel last hebt van schimmels is het verstandig om dingen als zuurkool en champignons niet te nemen.

Eet geen groenten uit blik. Dat is echt schadelijk voor je lichaam,

Luister dus goed naar je lichaam en houdt desnoods een tijdje een eetdagboek bij.

 

 

Comments (4)

  1. posted by Anke Meerding on 16 oktober 2017

    Ha Elsa, ik wil in de komende weken beginnen met een kerogeen dieet. Kun je mij daar online mee begeleiden. Bijvoorbeeld met een weekrooster wat ik kan eten?

    • posted by Elsa on 16 oktober 2017

      Hallo Anke, lijkt me geweldig om je daarbij te begeleiden.

  2. posted by Y. Janssen on 16 april 2018

    Als je zegt 30-50gram koolhydraten op een dag, en daarna zeg je de koolhydraten 5 procent zijn en eiwitten 25, vet 70, dan kom ik uit op dagelijks 150-250 gram eiwitten en 450-700 gram vetten. Dan moet je wel hele lappen vlees eten en bijna 3 pakjes boter per dag. Weet je zeker dat je dit bedoelt?

    • posted by Elsa on 17 april 2018

      Het gaat hier om percentage van je kcal inname.
      Eiwitten is zeg 75-125 gram eiwit per maaltijd. stukje vis of vlees, paar eieren, stukje kaas. als je veel groenten eet zit daar ook veel eiwit in. Dat is niet zoveel.

      voor wat betreft de vetten. Een avocado, beetje boter, handje pecannoten. beetje olie, stukje brie. Je zit al snel aan je vetten. Dat is minder dan je denkt.
      Kijk anders ook nog even naar het you tube filmpje

Post A Comment