Free songs

Hormoon disbalans en slapen

By : | 1 Comment | On : april 20, 2016 | Category : Hormoonbalans

lekker slapen

Hormoon disbalans en slapen

Er zijn meer vrouwen dan mannen met slaapproblemen.
Vrouwen hebben vooral problemen met slapen tijdens PMS, de periode voor de menopauze en tijdens de menopauze.

Hoe komt dat?

In de meeste gevallen heeft dit te maken met een hormoondisbalans. Deze disbalans heeft invloed op het slaap centrum in je hersenen. Daarnaast beinvloeden de vrouwelijke hormonen de neurotransmitters die betrokken zijn bij slapen.

PMS

Slaap problemen tijdens PMS ontstaat omdat zowel het oestrogeen als progesteron niveau erg daalt vlak voor de menstruatie.

Peri menopauze

Tijdens de peri menopauze is er een progesteron tekort en een oestrogeen overschot.
Oestrogeen zorgt voor een spanning in het lichaam waardoor er slaap problemen ontstaan. Vooral in slaap vallen kan lastig zijn.

Menopauze

Tijdens de menopauze zijn zowel progesteron als oestrogeen gedaald. Slapen kan dan echt behoorlijk problematisch zijn. Vaak worden vrouwen om 2 uur wakker en hebben dan erg veel moeite om weer in slaap te vallen.

Wat te doen bij slaapproblemen die te maken hebben met hormoon disbalans?

Veel vrouwen hebben al van alles geprobeerd maar helaas zonder succes. Dit komt omdat het een hormoon disbalans is. Eigenlijk is er bijna altijd sprake van een oestrogeen overschot en een progesteron tekort.
Progesteron ondersteunt namelijk de duur en de diepte van de slaap.


Wanneer de slaapproblemen te maken met hormoon verstoring tijdens de PMS en peri menopauze dan is het aan te raden om natuurlijk progesteron crème te smeren.
Wanneer het gaat om de menopauze dan kan de fyto plus crème gesmeerd worden. Dit is progesteron crème met een beetje fyto oestrogeen.
Doe eventueel eerst een hormoontest: progesteron of alle hormonen.
Vooral tijdens de menopauze is het fijn om eerst een test te doen omdat er niet altijd een oestrogeen tekot is. Vooral als de vrouw overgewicht heeft.

Werk ook aan het stabiel houden van je bloedsuiker. Want die invloed is ook erg groot. Ga meer ketogeen eten. 

 

 

Comment (1)

Post A Comment