Free songs

Depressie natuurlijk oplossen

By : | 7 Comments | On : augustus 27, 2012 | Category : Hormoonbalans

Depressie natuurlijk oplossen

20% van alle vrouwen en 10% van alle mannen maken minimaal 1x in hun leven een depressie door. 50-60% daarvan heeft slechts 1x een depressie. 15% is min of meer permanent depressief.
Dat is veel. Heel erg veel. En dan hebben we het alleen nog maar over depressies die als psychiatrische stoornis aangemerkt worden.
Dan hebben we het nog niet over al die mensen die zo ontzettend vaak het gevoel hebben dat ze zich “net onder de streep” voelen. Niet echt depressief maar toch ook niet echt gelukkig. En soms ’s winters meer dan zomers.
Deze groep mensen is een stuk groter. Daar heb ik geen cijfers van maar ik kom ze veel tegen, zowel in mijn praktijk als daarbuiten.
Een “echte” diepe depressie is vreselijk. Dat is diep lijden. Maar de groep die zich min of meer permanent niet gelukkig voelt, maar nog wel kan functioneren lijdt ook diep. Zij lijden vaak meer in stilte. Aan de buitenkant zie je niets of niet veel. Maar deze mensen staan vaak op de overlevingsstand. Ze doen hun werk, zorgen voor hun gezin, gaan naar vrienden en familie, doen boodschappen en lijken de boel onder controle te hebben maar dat voelt niet zo voor ze.

Voor het gemak noem ik het allemaal depressie. Omdat ik bij beide groepen het lijden kan zien en voelen. En omdat ik bij beiden denk dat het anders kan.

De oorzaak van depressie kan verschillend zijn.
Hieronder een paar oorzaken:
• Erfelijke factoren.
• Functioneren van de hersenen ( neurotransmitters)
• Lichamelijke ziekten en aandoeningen (bijvoorbeeld ziekte van Parkinson, ziekte van Pfeiffer, MS, darmziektes etc.)
• Ziekten die invloed hebben op de aanmaak van hormonen (suikerziekte, schildklier, bijnierschors)
• Voedingstekort (tekort Vitamine B6,B12, C en gebrek aan ijzer of zink. Magnesium tekort)
• Als bijwerking van medicijnen (prednison, anti-conceptiepil, middelen tegen hoge bloeddruk)
• Sociale oorzaken (belangrijke gebeurtenissen)
• Karakter eigenschappen
• Langdurig alcohol gebruik
PMS en overgang
• Hyper insulemie.
• Allergieën en intoleranties
• Post partum depressie.
• Stress.

Iedere oorzaak vergt een therapie op maat. Bij een voedingstekort hoef je niet te werken aan je trauma’s en wanneer je net je partner verloren hebt hoef je niet te kijken of het medicijngebruik anders moet. Vaak is een combinatie van therapieën noodzakelijk.
Het verwerken van een echtscheiding of het verliezen van dierbare of een bijvoorbeeld werkeloos worden kost in de meeste gevallen tijd. Veel tijd, aandacht en begrip.
In mijn praktijk kan ik de meeste mensen die een depressie hebben als gevolg van een trauma of emotionele gebeurtenis en zelfs met een genetische oorzaak in relatief korte tijd helpen weer vrolijk en blij te worden. Ook blijkt dat veel depressies een virus als achtergrond heeft. Ook daarbij is Vortexhealing effectief.


De reguliere gezondheidszorg schrijft, over het algemeen, graag anti-depressiva voor.
Regelmatig hoor ik dat psychiaters van mening zijn dat anti-depressiva een heel leven geslikt moet worden omdat er gewoon een stofje mist die aangevuld kan worden.
Dat er een stofje mist die aangevuld moet worden kan ik, in veel gevallen, onderschrijven; de manier waarop echter niet.

Laten we eerst een kijken naar dat stofje wat er niet of niet in voldoende mate is en waar mensen depressieve gevoelens door krijgen.

In ons lichaam hebben we neurotransmitters. Dit zijn stoffen die, onder meer, boodschappen doorgeven van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel.
In de hersenen zijn meerdere neurotransmitters werkzaam. De belangrijkste daarvan zijn Serotonine, noradrenaline, dopamine en acetylcholine.
Bij een depressie heb je een (relatief) tekort aan Serotonine en/of noradrenaline.

Serotonine regelt de slaap, de eetlust, de behoefte aan seks, pijnprikkels en de gemoedstoestand.
Serotonine is ook van belang bij de regulatie van de andere neurotransmitters en regelt bijvoorbeeld de afgifte van maagzuur en andere verteringsstoffen.
Serotonine bevindt zich voor 80% in het maagdarmkanaal en voor 10% in het bloed. Slechts 2% van de serotonine bevindt zich in de hersenen.

Serotonine is dus een belangrijke stof en een tekort is van invloed op ons totale functioneren.
Serotonine wordt gemaakt vanuit de eiwitten die we binnenkrijgen via de voeding.
De eiwitten uit onze voeding worden afgebroken tot aminozuren. Een van die aminozuren is Tryptofaan. Er zijn ook voedingsmiddelen die een hoog Tryptofaan gehalte hebben zoals kikkererwten, banaan en chocolade.
Uit Tryptofaan maakt het lichaam de stof 5 HTP. 5HTP wordt omgezet in Serotonine.

Uit voorgaande wordt langzaam duidelijk dat voeding een hele belangrijke rol speelt bij de bestrijding van een depressie. Gezonde voeding kan ervoor zorgen dat:
• het darm mileu op orde is. Bij depressies is stap 1 dan vaak ook om een tijd probiotica  of bone  broth te nemen zodat de darmflora gezond kan worden;
• de oorzaken van de depressie kunnen verdwijnen. Gezonde voeding kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een hoge bloeddruk verdwijnt. Medicijnen kunnen dan gestopt worden waardoor ook de depressie, die als bijwerking van de medicijnen optrad, kan verdwijnen;
• een voedingstekort die de oorzaak van de depressie is opgeheven wordt;
• een (alcohol) verslaving doorbroken wordt, waardoor de depressie kan verdwijnen;
• de hormoonhuishouding in balans wordt gebracht waardoor bijvoorbeeld PMS en overgangsklachten minimaal zijn. Ook van belang hierbij is dat gezonde voeding de insuline productie en werking weer in balans brengt. Hyperinsulinemie of suikerziekte zijn belangrijke oorzaken van depressie.
• langzaam maar zeker allergieen en intoleranties verdwijnen.

Bij de bestrijding van depressie is bewegen ook van belang.

En soms is er wat extra’s nodig. Bovenstaande veranderingen kunnen tijd vergen,
En zo zijn er meerdere redenen te bedenken waardoor er (tijdelijk) meer nodig is dan alleen goede voeding en bewegen.
Soms is er nog sprake van een progesteron tekort. Dan is het smeren van progesteron een goed idee.
Er is ook superfood die je behulpzaam zijn om de depressie te overwinnen. Bijvoorbeeld Tonic Alchemie,

Comments (7)

  1. posted by DJ on 27 augustus 2012

    Helder verhaal Elsa, dankje

  2. posted by Annemeta brouwer on 28 augustus 2012

    Hoi Elsa

    Ben positief over je stukje,en vind het de moeite waard ik heb zo ook mijn wisselende stemmingen wat al een heel stuk verbeterd door yoga /pranayama .we zijn ook net begonnen met rawfood wat we merken dat ik me blijer en gezonder voel,we hebben ons ontbijt veranderd en zijn nu met de lunch bezig.Wel even zoeken waar je alles kan kopen een hele omschakeling.ik heb de mini cursus en vervolg cursus van Crispijn van Prana Living gedaan.Ik vond het goed en licht en leuk,dat was onze eerste kennismaking met R.F. Ik ben 60 en wij hebben 5 kids die ook belangstellend zijn .doei, Annemeta

    • posted by Elsa on 28 augustus 2012

      Hallo Annemeta,

      Wat goed dat jullie het heft in eigen hand nemen en zorgen voor een beter leven.
      Bij ons kan je in ieder geval alles kopen (als je iets mist hoor ik het graag). Wat mis je nog aan informatie? Waar kan ik mee helpen? We hebben eventueel ook nog een plekje zondag voor de workshop in Bilthoven.

      Ik vind het leuk wanneer je af en toe laat weten hoe het gaat bij jullie.

      groet,
      Elsa

  3. posted by kimberley pex on 21 mei 2013

    Nog steeds vind ik ’t vreemd dat artsen beweren dat a.d.’s de serotonine verhogen. Dat is niet zo, a.d.’s zijn alleen maar her-opname-remmers, de naam zegt genoeg. Griffonia verhoogt ’t serotoninepeil wél, in tegenstelling tot de reguliere medicatie. Van a.d. wordt je niet vrolijk ! ’t Vlakt alleen maar af. Logisch, je zit wat te rotzooien met minimale serotonine en de heropname daarvan. De reden dat a.d en 5htp niet samen mogen worden ingenomen is dus ook duidelijk; ’n verhoging én ’n heropnameremmer. Ik kies voor de natturlijke weg. Banaan,kikkererwten, chocolade,hüttenkase, enz. , ’n hele waslijst, zo te vinden op ’t internet, is ook serotonineverhogend door de tryptofaan die deze voedingsmiddelen bevatten. Ik kwam uiteindelijk uit op de amygdala in de hersenen,die positief beïnvloed wordt door serotonine.

Post A Comment