Free songs

Botontkalking bij vrouwen

By : | 1 Comment | On : maart 7, 2016 | Category : Hormoonbalans

osteoporose

Botontkalking bij vrouwen voorkomen.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: melk drinken helpt niet tegen botontkalking.
Sterker nog, uit diverse onderzoeken blijkt dat in landen waar niet of nauwelijks melk wordt gedronken de mensen minder botontkalking hebben dan in landen (zoals Nederland) waar veel melk (en andere zuivel) wordt gebruikt.
Een van de oorzaken daarvan is dat de meeste mensen een enzym missen om melk te verteren. En omdat dat enzym ontbreekt is het middel erger dan de kwaal. Niet alleen bevordert het botontkalking, zuivel kan nog vele andere gezondheidsproblemen geven.
Allergieën, constant verstopte neus, astma, ontstekingen, zwaar gevoel, naar gevoel in hoofd, overgewicht, jeuk, darmproblemen, depressie etc.
Nu gaat dit blog niet over de nadelen van melk maar over de vraag hoe botontkalking voorkomen of zelfs hersteld kan worden.

Even vooraf: osteoporose begint vaak al rond de 35 jaar. Dus wacht niet met maatregelen nemen tot na de overgang. Tijdens de overgang gaat het sneller maar het proces start al (veel) eerder.
Botontkalking betekent dat de botten poreuzer worden waardoor de kans op een botfractuur groter wordt.
In de botten zijn twee soorten botcellen: osteoclasten (die ruimen oude botcellen op) en osteoblasten (die maken nieuw bot aan). Bij osteoporose is er een relatieve osteoclasten dominantie. Oftewel; er wordt meer bot opgeruimd dan aangemaakt.

Heeft het zin om calcium tabletten te slikken?
Voor de meeste vrouwen is het antwoord: alleen als ze ook zorgen voor voldoende progesteron en vitamine D. De botten raken anders namelijk meer kalk kwijt dan ze kunnen aanmaken. Ongeacht de hoeveelheid calcium die binnen komt. En neem een goed opneembaar calcium supplement. En bij voorkeur samen met magnesium. Een erg goed product is mag365

Vroeger werd geloofd dat vrouwen een oestrogeen tekort hebben wanneer er sprake is van osteoporose. Veel vrouwen werden dan behandeld met synthetische oestrogeen. Helaas was ook hier het middel erger dan de kwaal. Vrouwen kregen last van vocht vasthouden, vetopbouw, schildklierklachten, baarmoedermyomen, pijnlijke borsten, borstknobbels, lever- en galproblemen, verhoogt risico op baarmoederhalskanker en waarschijnlijk ook verhoogde kans op borstkanker. En het erge is dat na 3-5 jaar de remmende werking op de botontkalking weg was.

De belangrijkste reden voor osteoporose is een progesteron tekort. Door dit progesteron tekort wordt er minder nieuw bot gevormd. Voor meer achter grond lees het blog over progesteron. Vrouwen waarbij de botdichtheid al behoorlijk is gedaald kunnen zelfs met aanvullend natuurlijk progesteron een toename krijgen van de botmassa. Chemische progesteron (progestagenen)kan dat in mindere mate.
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die na de overgang natuurlijk progesteron blijven gebruiken tot op zeer oude leeftijd gezonde botten blijven houden. Soms met een beetje oestrogeen.
Alle chemische middelen om botontkalking tegen te gaan blijken op de lange termijn niet het gewenste resultaat te geven.

osteoporose1
Wat moet je nu concreet doen om sterke botten te houden (of weer te krijgen)?

• Gezonde voeding is erg belangrijk. Zorg dat je voldoende groenten eet want groenten is de beste calcium bron. Dit omdat het erg goed wordt opgenomen door het lichaam (beter dan tabletten). Als dit niet lukt zorg dan voor aanvulling met bijvoorbeeld Tonic Alchemie.
• Om de calcium op te nemen heeft het lichaam vitamine D nodig. We hebben (bijna) allemaal een tekort aan vitamine D, dus suppletie is aan te raden. En niet alleen in de wintermaanden. Ook in de zomer.
• Daarnaast is voor de opname voldoende beweging noodzakelijk. Het maakt niet uit wat voor lichaamsbeweging als er maar kracht wordt gezet. Lopen, fietsen, fitness, trampoline springen, tennissen, flink zwemmen etc. Als er geen kracht wordt gezet komt er geen botopbouw.
• Eet niet teveel dierlijk eiwit. Er is teveel calcium nodig bij de verwerking van dierlijk eiwit. Als je echt veel vlees eet kan je overwegen om calcium erbij te slikken.
• Fosfor is ook nodig voor de botten. Teveel fosfor is echter schadelijk voor de botten. Frisdranken en rood vlees bevatten redelijk wat fosfor.
• Voorkom een magnesium tekort. Nog belangrijker dan calcium toevoegen. Magnesium toevoegen is voor meer dingen belangrijk. Neem een combi supplement.
• Zorg voor voldoende vitamine C. Het liefst door veel groenten en fruit te eten. Als je erg veel stress hebt in je leven kan het handig zijn om dit erbij te slikken. Neem dan wel een goed merk. En geen synthetische tablet.
• Zorg voor een goede darmwerking. Neem probiotica en reinig regelmatig je darmen. Dit omdat voor gezonde botten vitamine K nodig is. En dat wordt in de darmen aangemaakt.

We hebben een aparte Facebook pagina voor progesteron crème:

Of kijk op you tube

 

Comment (1)

Post A Comment